Temperament
to jeszcze nie jest ani charakter, ani osobowość. Temperament to
jedynie: „zespół stałych cech psychicznych człowieka
charakteryzujących jego sposób reagowania na bodźce zewnętrzne,
stopień pobudliwości, życie emocjonalne; usposobienie” [1].
Temperament jest kategorią psyche, jednak bardzo silnie
osadzoną w physis danego człowieka. Cechy temperamentu mocno
powiązane z naszą cielesnością są zaledwie surowym tworzywem,
jak określa to Jan Efrem Bielecki OCD w opracowaniu „Temperament i
świętość”. Temperament dotyczy cech psychicznych, a nie
sprawności moralnych. Dopiero te drugie, rozwijane w procesie
wychowania i samowychowania, stają się najbardziej istotnymi
elementami naszej osobowości, w tym osobowości podniesionej do
wymiaru świętości.
Jeden
z najmłodszych systemów klasyfikacji ludzi pod względem
temperamentu autorstwa W.H. Sheldona przyjmuje istnienie trzech
komponentów temperamentalnych, w różnych proporcjach
przenikających się nawzajem w danym człowieku, a są nimi:
wiscerotonia (od łacińskiego słowa viscera =
wnętrzności, układ trawienny), somatotonia (od greckiego
słowa soma = ciało, mięso, mięśnie) i cerebrotonia
(od łacińskiego słowa cerebrum = mózg). Psycholog
Alexander Roldan SJ zastosował powyższy system w ascetyce,
przyporządkowując wspomnianym typom temperamentalnym odpowiadające
im typy świętości, nazwane hagiotypami, którymi są odpowiednio:
agapetonia (od greckiego słowa agape = miłość),
praksotonia (od greckiego słowa prasso/pratto =
czynić, działać) i deontotonia (od greckiego słowa
deos/deon = obowiązek, powinność).
W
zależności od punktacji osiągniętej w wyniku wypełnienia
specjalnego kwestionariusza [Szansa na świętość 1/2 Pytania] można
ocenić, w jakim stopniu dana osoba nosi w sobie każdy z trzech
komponentów temperamentalnych, natomiast wykaz zalet i braków na
drodze do świętości wynikających z posiadanego temperamentu może
być pomocą w pracy nad sobą.
Domine
Jesu, noverim me, noverim Te!
Panie
Jezu, spraw, abym poznał siebie i poznał Ciebie!
(św.
Augustyn)
Grupa
A
Typ
temperamentalny: Wiscerotonik
Typ
świętości: Agapetonik
Cechy
temperamentu:
- rozluźnienie w postawie i ruchach
- zamiłowanie do wygód fizycznych
- powolność reakcji
- znajdowanie przyjemności w jedzeniu
- towarzyskość w spożywaniu posiłków
- przyjemność trawienia
- zamiłowanie do form ceremonialnych i grzecznościowych
- socjofilia
- jednakowa uprzejmość wobec wszystkich
- silne pragnienie miłości i uznania
- nastawienie na innych ludzi
- stałość emocjonalna
- tolerancja
- zadowolenie i optymizm
- głęboki sen
- słabość wynikająca z niedorozwoju systemu ruchowego
- swoboda w uzewnętrznianiu uczuć
- rozluźnienie pod wpływem alkoholu wywołuje jeszcze większą towarzyskość
- w chwilach dezorientacji potrzeba rady i pomocy innych ludzi
- tęsknota za okresem dzieciństwa
Zalety
i braki hagiotypiczne:
Naturalne zalety na drodze do świętości
|
Naturalne braki na drodze do świętości
|
Predyspozycja do miłości kontemplacyjnej. Dobroć.
|
Brak dynamizmu apostolskiego.
|
Predyspozycja do miłości bliźniego. Serdeczność.
|
Brak poczucia obowiązku.
|
Łagodność.
|
Brak umartwienia.
|
Wyrozumiałość i tolerancja.
|
Tchórzostwo.
|
Rozwaga.
|
Brak panowania nad ciałem.
|
Naturalność w cnocie.
|
Brak wewnętrznego skupienia.
|
Pokój i wesele ducha.
|
Skłonność do szemrania i obmowy.
|
Predyspozycja do pokory
|
Zbytnia pobłażliwość.
|
Posłuszeństwo rozumu i woli.
|
Lenistwo.
|
Poczucie sprawiedliwości.
|
Niestałość woli.
|
Znani
wiscerotonicy: św. Franciszek Salezy, Jan XXIII, Piotr Paweł
Rubens, Jan Sebastian Bach, Stanisław Moniuszko, Kornel Makuszyński,
Onufry Zagłoba, Sancho Pansa, Oliver Hardy (Flap)
Grupa
B
Typ
temperamentalny: Somatotonik
Typ
świętości: Praksotonik
Cechy
temperamentu:
- zdecydowanie w postawie i ruchach
- zamiłowanie do przygód fizycznych
- obfitość energii
- znajdowanie przyjemności w ruchu
- pragnienie górowania nad innymi
- zamiłowanie do ryzyka
- bezpośredniość i śmiałość
- waleczność
- wojownicza agresywność
- niewrażliwość psychiczna
- agorafilia, ze skłonnością do klaustrofobii
- bezwzględność
- brak kontroli nad głosem
- nieczułość na ból
- hałaśliwość
- przedwczesna dojrzałość w wyglądzie
- ekstrawersja umysłowa – umysł nastawiony na rzeczywistość zewnętrzną i na działanie, łatwość podejmowania decyzji, brak wątpliwości
- rozluźnienie pod wpływem alkoholu wywołuje apodyktyczność i agresję
- w chwilach dezorientacji – potrzeba działania
- nastawienie na cele z okresu młodości
Zalety
i braki hagiotypiczne:
Naturalne zalety na drodze do świętości
|
Naturalne braki na drodze do świętości
|
Gorliwość i dynamizm apostolski. Działalność.
|
Niezdolność do miłości kontemplacyjnej.
|
Męstwo, odporność.
|
Niezwracanie zbytnio uwagi na poczucie obowiązku.
|
Wielkoduszność.
|
Niezależność w działaniu.
|
Stanowczość.
|
Gwałtowność i żądza panowania.
|
Predyspozycja do wytrwałości.
|
Brak skromności ciała i ducha.
|
Umartwienie cielesne.
|
Rozproszenie z powodu działania.
|
Szczerość operatywna.
|
Nonszalancja.
|
Skłonność do modlitwy ustnej.
|
Brak tolerancji z powodu niewyrozumiałości.
|
Skłonność do pełnienia czynów miłosierdzia.
|
Niespokojny pośpiech i brak namysłu w
działaniu.
|
Zaprowadzanie sprawiedliwości.
|
Brak pobożności.
|
Znani
somatotonicy: św. Paweł Apostoł, św. Hieronim, św. Ignacy z
Loyoli, św. Franciszek Ksawery, św. Teresa od Jezusa, św. Jan
Bosco, św. Wincenty a Paulo, św. Maksymilian Kolbe, św. Albert
Adam Chmielowski, Pius XI, Aleksander Wielki, Napoleon Bonaparte,
Benito Mussollini, Józef Piłsudski, Karol Marks, Michał Anioł,
Ludwik van Beethoven, Ernest Hemingway, Andrzej Kmicic, Jan
Skrzetuski
Grupa
C
Typ
temperamentalny: Cerebrotonik
Typ
świętości: Deontotonik
Cechy
temperamentu:
- ostrożność i sztywność w ruchach
- nadmierna reaktywność fizjologiczna
- reakcje nadmiernie szybkie i nerwowe
- skłonność do samotności oraz intymności
- nadmierne napięcie umysłu i uwagi, lękliwość
- powściągliwość emocjonalna
- niespokojna ruchliwość oczu i twarzy
- socjofobia
- powściągliwość w kontaktach z ludźmi
- odporność na nawyki oraz na rutynę
- agorafobia ze skłonnością do klaustrofilii
- nieprzewidywalność postawy i reakcji
- przyciszony głos, unikanie wszelkiego hałasu
- nadwrażliwość na ból
- chroniczne zmęczenie, trudności ze snem
- młodzieńczość w wyglądzie i sposobie zachowania
- koncentracja na swojej głębokiej świadomości wewnętrznej
- odporność na alkohol i środki oszałamiające
- w chwilach dezorientacji potrzeba samotności
- nastawienie na późniejsze okresy życia
Zalety
i braki hagiotypiczne:
Naturalne zalety na drodze do świętości
|
Naturalne braki na drodze do świętości
|
Wielka sumienność wobec Boga. Prawość
moralna.
|
Niezdolność do miłości kontemplacyjnej.
|
Poczucie odpowiedzialności.
|
Brak gorliwości i dynamizmu apostolskiego.
|
Wierność w rzeczach małych.
|
Surowość sądu.
|
Skromność.
|
Nadwrażliwość.
|
Wstydliwość.
|
Przesadna skromność ciała.
|
Ascetyzm.
|
Duchowy smutek.
|
Zamiłowanie do samotności i milczenia.
|
Ciasnoto serca i skłonność do skrupułów.
Małoduszność.
|
Skłonność do modlitwy myślnej.
|
Brak tolerancji i niewyrozumiałość z powodu
ciasnoty serca.
|
Posłuszeństwo wykonania i woli.
|
Egoizm i mała uprzejmość.
|
Ukazywanie wartości sprawiedliwości.
|
Niestałość uczuć i woli.
|
Znani
cerebrotonicy: św. Jan Ewangelista, św. Augustyn, św. Jan od
Krzyża, św. Jan Berchamans, św. Alfons Maria de Liguori, św. Jan
Vianney, św. Teresa od Dzieciątka Jezus, św. Rafał Kalinowski,
św. Gemma Galgani, Leon XIII, Benedykt XV, Pius XII, Paweł VI, ks.
kard. Stefan Wyszyński, ks. abp Antoni Baraniak, ks. Jerzy
Popiełuszko, Rafael Santi, Blaise Pascal, Juliusz Słowacki,
Fryderyk Chopin, Don Quijote de la Mancha, Longinus Podbipięta,
Michał Wołodyjowski
Opracowano
na podstawie: Jan
Efrem Bielecki OCD, Temperament i świętość, Wydawnictwo Karmelitów Bosych, 1999
22.04.2012
.