Anatomia duszy 5/6 Łaską jesteśmy uratowani

Jeśli mówimy, że nie mamy grzechu, to samych siebie oszukujemy i nie ma w nas prawdy (por. 1J 1,8). Słabość moralna i skłonność do zła, czyli grzeszność, będą w nas zawsze obecne, bowiem przychodzimy na świat z naturą dziedzicznie obciążoną i dziedzicznie osłabioną skutkami grzechu pierworodnego, czyli skutkami pierwszego gestu nieposłuszeństwa popełnionego przez pierwszych ludzi wobec Stwórcy i wobec harmonii stworzonej przez Niego natury.


CZŁOWIEK: MIĘDZY ZWIERZĘCIEM I ANIOŁEM

Rzeczą ważną jest umieć rozróżnić w duszy to, co jest samą jej naturą, od tego, co jest łaską, czyli dobrowolnym darem ze strony Boga, zupełnie niezasłużonym przez człowieka. Dusza ludzka w swej naturze posiada dwie bardzo różne sfery: zmysłową, którą dzieli ze światem zwierzęcym, oraz intelektualną, którą dzieli ze światem anielskim. Sfera wspólna człowiekowi i zwierzęciu składa się z pięciu zmysłów zewnętrznych oraz zmysłów wewnętrznych, do których należy wyobraźnia, pamięć zmysłowa oraz emocjonalność/uczuciowość.

Sfera natury wspólna człowiekowi i aniołowi należy do porządku nadzmysłowego i nosi miano intelektualnej. Nie zależy ona w takim stopniu od ciała, jak sfera zmysłowa, ma charakter duchowy i jako taka może nadal żyć po śmierci ciała. Dusza w swej wyższej sferze posługuje się umysłem i wolą, zwanymi władzami duszy, poprzez które poznaje nie tylko właściwości zmysłowe, ale też byt, duchową rzeczywistość prawd ogólnych i koniecznych, do poznania których nigdy nie dojdzie zwierzę.

Dzięki umysłowi i woli dusza ludzka zdecydowanie góruje nad sferą zmysłów i uczuć wspólnych człowiekowi i zwierzęciu. Umysł bowiem jest w stanie poznać dobro, w tym nie tylko dobro przyjemne, ale również dobro moralne i rozumne, a wola może to dobro ukochać, przyjąć i pełnić. W tym względzie umysł człowieka jest podobny do umysłu anioła, mimo że nie jest tak piękny i mocny, oraz mimo że w ziemskim życiu potrzebuje zmysłów zewnętrznych, poprzez które docierają do niego pierwsze przedmioty poznania.


ŁASKA: MECHANIZM NADZWYCZAJNY

Opisaną wyżej przyrodzoną naturę duszy można nazwać zwyczajnym mechanizmem jej funkcjonowania. Mechanizmem nadzwyczajnym określimy nadzwyczajne formy pomocy, której duszy udziela Bóg poprzez tak zwaną łaskę. Na przykład omawiane wcześniej sprawności (cnoty) moralne [...] mogą mieć charakter naturalny (nabyty) lub charakter nadprzyrodzony (udzielony). Posiadanie sprawności moralnych udzielonych przez Boga (wlanych) - będących darem łaski - zwiększa w nas wewnętrzną łatwość w pełnieniu dobra.

Ta sama sprawność (np. umiarkowanie) istniejąca w danym człowieku w formie nabytej stanowi zaledwie podstawę (naturalną dyspozycję) do przyjęcia tejże samej sprawności w formie udzielonej (wlanej), która zdecydowanie głębiej i trwalej wnika w duszę człowieka. W świetle powyższego, zdecydowanie czym innym będzie na przykład racjonalne praktykowanie umiarkowania w spożywaniu pokarmów po to, by nie szkodzić zdrowemu funkcjonowaniu organizmu, a czym innym praktykowanie o wiele surowszego umiarkowania w duchu Ewangelii.

Podobnie rzecz ma się z – wiarą. Człowiek uczciwy, o prawym umyśle, dodatkowo odpowiednio wykształcony, może mocą swego naturalnego intelektu dojść do przekonania, że Bóg istnieje, i że objawił się ludziom w osobie Jezusa Chrystusa. Jednak wiedza ta nie będzie wystarczająca, żeby w tego Boga uwierzyć. Wiedza bowiem, to jeszcze nie wiara, która rodzi się wyłącznie z łaski udzielonej człowiekowi przez Boga. Łaska wprowadza człowieka w świat wyższy nawet niż naturalne życie anioła. Aby dojść do swego nadprzyrodzonego celu, człowiek otrzymuje – oprócz busoli łaski wiary - dwa skrzydła (sprawności teologalne, boskie), które wynoszą go na ten Boży szczyt: udzieloną (wlaną) nadzieję i udzieloną (wlaną) miłość. Sprawnościami etycznymi (moralnymi), które są szczególnie przydatne w tej wędrówce, gdyż mają szczególny związek z Bogiem, są: pokora jako sprawność podstawowa, religijność, pokuta i zadośćuczynienie, łagodność i cierpliwość, czystość i dziewictwo. Jakby tego jeszcze było mało, Bóg dodatkowo udziela nam łaski uczynkowej, aby dusza poruszona przez Boga potrafiła praktycznie wykorzystać udzielone jej sprawności teologalne (boskie), udzielone sprawności etyczne (moralne) oraz ofiarowane duszy dary Ducha Świętego. To wszystko, to są specjalne działania ze strony Boga. A ty, duszo, co na to?



Opracowane na podstawie:
R. Garrigou-Lagrange OP – Trzy okresy życia wewnętrznego wstępem do życia w niebie, Wydawnictwo Ojców Franciszkanów, Niepokalanów


16.11.2012


.