Anatomia duszy 3/6 Święty cel, święte środki do celu

Mawia się, że cel uświęca środki. Jest to polski odpowiednik łacińskiej sentencji mówiącej, że rezultat dowodzi wartości podjętych czynów, że rezultat potwierdza słuszność podjętych czynów: exitus acta probat. Pozostawiając otwartą kwestię, czy autorowi tych słów w kontekście jego poematu (Owidiusz, Heroides) rzeczywiście chodziło o znaczenie, jakie im nadano, należałoby zastanowić się, czy rzeczywiście słuszne etycznie cele można osiągać nieetycznymi metodami. I jeszcze dalej: czy cel więcej niż etyczny, bo święty, można osiągnąć metodami nieetycznymi i nieświętymi? A nawet również nad tym można się zastanowić: czy święty cel, czyli Boga, można osiągnąć metodami wyłącznie etycznymi?

„Aby zrozumieć, czym powinno być funkcjonowanie organizmu duchowego, trzeba dobrze odróżnić poza cnotami teologicznymi [sprawnościami boskimi, tzn. wiarą, nadzieją, miłością – dopisek mój] cnoty moralne nabyte, opisane już przez moralistów starożytności pogańskiej i mogące istnieć bez stanu łaski, od cnót moralnych wlanych [udzielonych] nie znanych moralistom pogańskim, a opisanych w Ewangelii. Pierwsze, jak nazwa wskazuje, nabywa się przez powtarzanie aktów pod kierunkiem rozumu przyrodzonego [naturalnego] mniej lub bardziej urobionego. Drugie nazywają się wlane [udzielone], gdyż tylko Bóg może nam ich udzielić; nie są one rezultatem powtarzania przez nas aktów, otrzymaliśmy je na chrzcie jako części organizmu duchowego, a rozgrzeszenie je nam przywraca, jeśli mieliśmy nieszczęście je utracić. Cnoty moralne nabyte, znane poganom, mają przedmiot dostępny rozumowi przyrodzonemu; cnoty moralne wlane [udzielone] mają przedmiot z istoty swej nadprzyrodzony, proporcjonalny do naszego celu nadprzyrodzonego, który byłby niedostępny bez wiary wlanej [udzielonej wiary] w życie wieczne, w złość grzechu, w wartość odkupującą Męki Zbawiciela, w cenę łaski i sakramentów.” (Garrigou-Lagrange OP, Trzy okresy życia wewnętrznego, s. 60)

Krótko mówiąc: cele wyłącznie etyczne zdobywa się etycznymi środkami, ale cel święty, którym jest Bóg, zdobywa się środkami świętymi, uświęconymi przez ten cel, czy wręcz – boskimi. Oto niektóre z nich – poza omówioną wcześniej udzieloną (wlaną) wiarą, udzieloną (wlaną) nadzieją, udzieloną (wlaną) miłością:



Główne sprawności (cnoty) etyczne wyższe - wspomagające w nas rozum i wolę:

ROZTROPNOŚĆ

1. Przedmiot roztropności: prawda praktyczna, czyli prawda przejawiająca się w naszych czynach. Wiara oświeca w umyśle roztropność, a z niej rodzą się: przewidywanie, przezorność, stałość, uległość dobrym radom, prostota, prawość, prawdomówność.

2. Powiązany z roztropnością dar Ducha Świętego: rada (duch rady) - dana do pełnienia rzeczy trudnych, doskonali umysł oświecony wiarą do rozstrzygania naszych czynów, pomaga roztropności wlanej stać się uzdolnieniem do świętego rozeznania.

3. Związane z roztropnością owoce darów Ducha Świętego i powiązane z nimi błogosławieństwa ewangeliczne: miłosierdzie - błogosławieństwo życia czynnego (ludzie miłosierni miłosierdzia dostąpią).

4. Równoległe zagrożenia duchowe: nieroztropność, niedbalstwo, przebiegłość, fałszywa roztropność.


SPRAWIEDLIWOŚĆ

1. Przedmiot sprawiedliwości: a. sprawiedliwość wymienna [...], b. sprawiedliwość rozdzielcza [...], c. sprawiedliwość ogólna, d. słuszność - polega na byciu bez zarzutu w stosunku do innych, w tym do Boga. Miłość oświeca w woli sprawiedliwość, a z niej rodzą się: religia, pokuta i zadośćuczynienie, posłuszeństwo, pietyzm synowski, należny szacunek, wdzięczność, stosowność i łaskawość w karaniu, prawdomówność, pamięć o prawach i obowiązkach przyjaźni, obowiązek uprzejmości wobec wszystkich, obowiązek szczodrości, wierność i lojalność.

2. Powiązany ze sprawiedliwością dar Ducha Świętego: pobożność (duch pobożności) - dana do pełnienia rzeczy zwykłych, doskonali wolę i uczucie w stosunku do czci należnej Bogu oraz w stosunku do miłości braterskiej należnej wszystkim dzieciom Boga.

3. Związane ze sprawiedliwością owoce darów Ducha Świętego i powiązane z nimi błogosławieństwa ewangeliczne: pokuta, posłuszeństwo, sprawiedliwość, cichość ducha, słodycz duchowa - błogosławieństwo ucieczki od grzechu (ludzie cisi na własność posiądą ziemię).

4. Równoległe zagrożenia duchowe: niesprawiedliwość, obłuda, zakłamanie, zabobonność.



Główne sprawności (cnoty) etyczne niższe - porządkujące w nas emocjonalność:

MĘSTWO

1. Z męstwa rodzą się: cierpliwość, wielkoduszność, długomyślność.

2. Powiązany z męstwem etycznym dar Ducha Świętego: męstwo duchowe (duch męstwa) - dane do pełnienia rzeczy trudnych, doskonali wolę i uczuciowość przeciwko obawie przed niebezpieczeństwem i przeciwko zniechęceniu.

3. Związane z męstwem owoce darów Ducha Świętego i powiązane z nimi błogosławieństwa ewangeliczne: cierpliwość, pragnienie sprawiedliwości - błogosławieństwo życia czynnego (głodni, którzy łakną i pragną sprawiedliwości, oraz którzy cierpią prześladowanie – będą nasyceni).

4. Równoległe zagrożenia duchowe: zuchwalstwo, tchórzostwo, małoduszność.


UMIARKOWANIE

1. Z umiarkowania rodzą się: czystość, dziewictwo, łagodność, słodycz, ubóstwo.

2. Powiązany z umiarkowaniem dar Ducha Świętego: bojaźń (duch bojaźni) - dana do pełnienia rzeczy zwykłych, doskonali wolę i uczuciowość przeciwko nieuporządkowanym pożądliwościom, jest to święta bojaźń przed popełnieniem grzechu (tak pojmowana bojaźń stanowi początek mądrości).

3. Związane z umiarkowaniem owoce darów Ducha Świętego i powiązane z nimi błogosławieństwa ewangeliczne: łagodność, pokora, czystość, ubóstwo - błogosławieństwo ucieczki od grzechu (ubodzy w duchu – do nich należy królestwo niebieskie).

4. Równoległe zagrożenia duchowe: niewstrzemięźliwość, rozwiązłość, gniew, pycha, niezdrowa ciekawość.



Opracowane na podstawie:
R. Garrigou-Lagrange OP - Trzy okresy życia wewnętrznego wstępem do życia w niebie, Wydawnictwo Ojców Franciszkanów, Niepokalanów


01.11.2012


.