Od paciorka do zjednoczenia z Bogiem

Zdarza się, że małym dzieciom Bóg daje się poznać bardzo blisko - na sposób mistyczny. Częściej jednak jest tak, że ludzie dorośli dożywają starości nie wykroczywszy poza dziecięce odmawianie paciorka. Zdarza się, że Bóg pierwszy przejawia widoczną inicjatywę i objawiając swoją pełniejszą obecność pociąga wybraną osobę do Siebie. Częściej jednak jest tak, że to sam człowiek podejmuje wspinaczkę na coraz wyższe szczyty zażyłości z Bogiem z własnej – jak sądzi – inicjatywy, w sumie nieświadomy, że to Bóg delikatnie nakłonił jego serce do poszukiwania kontaktu ze Sobą na tej drodze. Drogi modlitwy są więc tak różnorodne, jak z jednej strony różnorodni są modlący się ludzie, oraz jak z drugiej strony w swych działaniach wolny jest Bóg. A jednak wieki doświadczeń tych, którzy poznawali i poznają Boga przez Jezusa Chrystusa i w Jezusie Chrystusie, pozwoliły ustalić pewne prawidłowości dotyczące poszczególnych rodzajów i etapów chrześcijańskiej drogi zbliżania się do Boga poprzez modlitwę. Zgodnie z zasadą, że wyższe opiera się na niższym, nawet jeśli Pan Bóg zaprosi kogoś niespodziewanie do bliższej zażyłości z Sobą na wyższych poziomach tego kontaktu, człowiek ten i tak będzie musiał uzupełnić braki z poziomów niższych, aby mógł trwać w Bogu opierając się na mocnym fundamencie etapów podstawowych.

A więc:

RODZAJE MODLITWY

Modlitwa może być prośbą o trwanie naszych powiązań z Bogiem:
  • poprzez modlitwę uwielbienia („doceniam”)
  • poprzez modlitwę dziękczynienia („dziękuję”)
  • poprzez modlitwę przebłagania („przepraszam”)
  • poprzez modlitwę prośby („proszę”)


GŁĘBIA MODLITWY

Modlitwa początkujących w życiu duchowym (okres czynny - inicjatywę w tym okresie życia duchowego przejawia przede wszystkim człowiek) – prowadzi przez wymienione kolejne etapy:
  • modlitwa ustna (modlimy się ustami wypowiadającymi na przykład słowa pacierza)
  • modlitwa myślna (modlimy się myślami rozważającymi na przykład prawdy naszej wiary)
  • modlitwa uczuciowa (modlimy się uczuciami wznoszącymi się do Boga na przykład poprzez akty strzeliste)
  • modlitwa skupienia nabytego (modlimy się wewnętrzną ciszą)

Modlitwa postępujących w życiu duchowym (wejście w okres bierny - przejście do modlitwy kontemplacyjnej, w której inicjatywę przejmuje Bóg) – prowadzi przez wymienione kolejne etapy:
  • modlitwa skupienia udzielonego
  • modlitwa ukojenia
  • modlitwa prostego zjednoczenia

Modlitwa zaawansowanych w życiu duchowym (okres bierny - przejście do modlitwy mistycznej, w której Bóg coraz ściślej łączy nas ze Sobą) – prowadzi przez wymienione kolejne etapy:
  • (modlitwa zjednoczenia niepełnego)
  • modlitwa zjednoczenia pełnego - oschłego
  • modlitwa zjednoczenia pełnego - ekstatycznego
  • modlitwa zjednoczenia pełnego - przemieniającego


ZADANIA MODLITWY

Modlitwa może być wyrazem naszych powiązań z Bogiem – i obejmuje wtedy wymienione poniższe etapy:
  • modlitwa oczyszczająca na drodze początkujących
  • modlitwa oświecająca na drodze postępujących
  • modlitwa jednocząca na drodze zaawansowanych


LITURGIA

Udział w oficjalnej modlitwie Kościoła odbywa się przez współudział:


Módl się tak, jak potrafisz, nie próbuj się modlić tak, jak nie potrafisz.
(John Chapman OSB)

Modlitwa nie jest sposobem zachowania się wobec Boga,
ale sposobem istnienia, bliskości, spostrzeżenia Jego obecności. (Filokalia, s.42)


Wybrana literatura:

  • św. Teresa od Jezusa, Dzieła. Wydawnictwo Karmelitów Bosych, 1962
  • R. Garrigou – Lagrange OP, Trzy okresy życia wewnętrznego. Wydawnictwo Ojców Franciszkanów, 1998
  • A. Poulain SJ, Łaski modlitwy. Księgarnia św. Wojciecha, 1967
  • J. Woroniecki OP, Pełnia modlitwy. W Drodze, 1982
  • J. Chapman OSB, Listy o modlitwie. Tyniec, 1997
  • P. Rostworowski OSB, Wierność łasce. Tyniec, 1996
  • M. Gogacz, Modlitwa i mistyka. Wydawnictwo Michalineum, 1987
  • M. Gogacz, Ciemna noc miłości. Wydawnictwo Sióstr Loretanek, 1985
  • D. Torkington. Pustelnik. Peter Calvey. W Drodze, 2004
  • D. Torkington. Prorok. Peter Calvey. W Drodze, 2004
  • D. Torkington. Mistyk. Peter Calvey. W Drodze, 2004
  • David Torkington's Website


05.05.2012


.