Anatomia duszy 2/6 Bóg celem człowieka

Człowiek został wyposażony w duszę - rozumną i wolną. Nie każdy jednak wykorzystuje najwyższe uzdolnienia (władze) duszy, czyli umysł i wolę, do szukania kontaktu z Tym, od którego one pochodzą. Bywają geniusze intelektu, których zadowala ograniczanie się do odkrywania prawd cząstkowych dotyczących dziedzin ich zainteresowania, a zupełnie nie pociąga szukanie prawdy najwyższej. Bywają geniusze czynu, których zadowala ograniczanie się do walki o dobra cząstkowe w różnych dziedzinach, a zupełnie nie pociąga szukanie dobra najwyższego. Z drugiej strony istnieją ludzie bardzo prości, których umysł w sposób spontaniczny wychwytuje prawdę najwyższą, lub których wola w sposób spontaniczny lgnie do dobra najwyższego.

Jezus rozradował się w Duchu Świętym i rzekł: Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi, że zakryłeś te rzeczy przed mądrymi i roztropnymi, a objawiłeś je prostaczkom. Tak, Ojcze, gdyż takie było Twoje upodobanie.” (Łk 10, 21)



ŻYCIE WEWNĘTRZNE, ŻYCIE DUCHOWE

Wielu pisarzy duchowych nie rozgranicza pojęć życie wewnętrzne i życie duchowe, stawiając między nimi znak równości. Osobiście wolę używać tych pojęć rozdzielnie, na określenie dwóch odrębnych etapów rozwoju osobowego. Życie wewnętrzne byłoby formą rozmowy wewnętrznej, którą każdy prowadzi w sobie ze sobą, gdy znajdzie się ze sobą sam na sam, gdy jego umysł nie jest zajęty sprawami zewnętrznymi. Cisza wspomaga taką wewnętrzną rozmowę, ale nie jest dla niej konieczna. Mogę przebywać bardzo blisko ze sobą w swoim wnętrzu nawet pośród zgiełku, pod warunkiem, że moja uwaga nie jest nań nakierowana, czyli kiedy zgiełk nie rozprasza mnie wewnętrznie. Życie wewnętrzne może być bardziej lub mniej bogate, bardziej lub mniej wysublimowane, a jego jakość będzie zależała od wewnętrznej wrażliwości danej osoby.

Życie wewnętrzne zaczyna przechodzić w życie duchowe z chwilą, kiedy poszukując prawdy i dobra, rozmowę ze sobą samym zaczynam przekształcać w rozmowę ze Stwórcą, czyli Prawdą Najwyższą i Dobrem Najwyższym, aby nie w sobie, lecz w Nim szukać odpowiedzi na swoje egzystencjalne pytania. Kiedy zrozumiem, kiedy zobaczę, że Bóg rzeczywiście mieszka we mnie, że On mnie napełnia i daje mi życie, zaczynam – wraz z Nim – świadomie żyć życiem duchowym.

Należąc jednocześnie do dwóch porządków – materialnego i duchowego – sama decyduję, czy bardziej chcę się uduchowiać, czy materializować. Wybór należy do mnie – to jest wolna decyzja mojej wolnej woli. Wybierając życie duchowe, czyli życie w Świętym Duchu, wybieram automatycznie drogę osobistej świętości, gdyż świadomie zbliżając się do Świętego świadomie staję się Jemu podobna. Innymi słowy, kto z kim przestaje, takim się staje. Życie duchowe jest chyba jedyną dziedziną, w której nie należy brać siebie takim, jakim się jest, lecz takim jakim się być powinno.



ŁASKA CNÓT I DARÓW

Bóg nie pozostawia nas samych - w drodze do Niego - wyłącznie z naszym ludzkim umysłem zaciemnionym grzechem i naszą ludzką wolą osłabioną grzechem. Bóg nas wyposaża - na tę drogę - w specjalne sprawności i narzędzia, które teologia tradycyjnie nazywa cnotami i darami. Zostały one dane ziemianom z wysokości nieba, abyśmy po nich mogli wysoko się wspinać, do nieba samego. Łaska cnót i darów, to inaczej bezinteresowna pomoc uświęcająca człowieka (zwana łaską uświęcającą), albo inaczej mówiąc - to pomoc umożliwiająca człowiekowi osiągnięcie stanu świętości.



Pierwszą udzielaną człowiekowi sprawnością teologalną (cnotą boską) umożliwiającą szukanie Boga jest:

WIARA

1. Główny przedmiot wiary jako sprawności teologalnej: prawda pierwsza objawiająca (dzięki łasce wiary umysł poznaje Prawdę Najwyższą).

2. Powiązany z wiarą dar Ducha Świętego: rozum („duch rozumu”) - dany dla kontemplacji rzeczy Bożych (umysł oświecony łaską wiary jest doskonalony do przeniknięcia prawdy, raczej w kategoriach pojmowania niż rozstrzygania; dar rozumu daje przenikliwość w pojmowaniu rzeczy Bożych).

3. Związane z wiarą owoce darów Ducha Świętego i powiązane z nimi błogosławieństwa ewangeliczne: czystość serca (ludzie czystego serca Boga oglądać będą).

4. Równoległe zagrożenia duchowe: niewierność, bluźnierstwo, zaślepienie, zawiniona ignorancja.



Kolejną sprawnością teologalną (cnotą boską) umożliwiającą trwanie przy Bogu jest:

NADZIEJA

1. Główny przedmiot nadziei jako sprawności teologalnej: wspomagająca miłosierna wszechmoc Boga (dzięki łasce nadziei pamięć podtrzymuje ufność w bezwarunkową dobroć Boga).

2. Powiązany z nadzieją dar Ducha Świętego: umiejętność („duch umiejętności”) - dana dla pełnienia rzeczy zwykłych (umysł oświecony łaską wiary jest doskonalony do rozstrzygania rzeczy stworzonych; dar umiejętności daje nam poznać zło grzechu, pustkę rzeczy stworzonych, nieskuteczność wyłącznie ludzkich zabiegów oraz konieczność pokładania ufności w samym Bogu w drodze do Niego).

3. Związane z nadzieją owoce darów Ducha Świętego i powiązane z nimi błogosławieństwa ewangeliczne: łzy skruchy i jasność umysłu (ludzie, którzy płaczą, będą pocieszeni).

4. Równoległe zagrożenia duchowe: zarozumiałość, rozpacz.



Najwyższą sprawnością teologalną (cnotą boską) umożliwiającą poznanie Boga jest:

MIŁOŚĆ

1. Główny przedmiot miłości jako sprawności teologalnej: najwyższa dobroć Boga (dzięki łasce miłości wola bezinteresownie pragnie Dobra Najwyższego – dla Niego samego, dla Jego przyjaźni, a nie dla dobrodziejstw, którymi nas obdarza).

2. Powiązany z miłością dar Ducha Świętego: mądrość („duch mądrości”) - dana dla kontemplacji rzeczy Bożych (umysł oświecony łaską wiary jest doskonalony do rozstrzygania rzeczy Bożych; mądrość daje niejako doświadczalne poznanie Boga, daje odczucie smaku rzeczywistości Boga).

3. Związane z miłością owoce darów Ducha Świętego i powiązane z nimi błogosławieństwa ewangeliczne: pokój, ład, opanowanie (ludzie, którzy wprowadzają pokój będą nazwani synami Bożymi).

4. Równoległe zagrożenia duchowe: lenistwo duchowe, zazdrość, niezgoda, zgorszenie.


Tak więc trwają wiara, nadzieja, miłość - te trzy: z nich zaś największa jest miłość. (1 Kor 13, 13)



Opracowane na podstawie:
R. Garrigou-Lagrange OP – Trzy okresy życia wewnętrznego wstępem do życia w niebie. Wydawnictwo Ojców Franciszkanów, Niepokalanów


26.10.2012


.